Bel Fıtığı

Van bel fıtığı tedavisi; Omurgalar arasında intervertebral disk adı verilen kıkırdak yapıda diskler bulunur.

İnsanlar genellikle disk herniasyonunu kaymış bir disk olarak adlandırsa da, disk aslında yerinden kaymaz. Aksine, herniasyon terimi, diskin merkezindeki materyalin normal boşluğunun dışına çıkması anlamına gelir.

Çoğunlukla esas olarak 30 ila 40 yaş arasındaki insanları etkiler.

Bel fıtığı, bel omurgasını oluşturan 5 adet omurun arasındaki bu disklerin, çeşitli nedenlere bağlı olarak hasarlanması, yırtılması veya yerinden kayması nedeniyle omuriliğe ve omurilik yakınındaki sinirlere bası yapması sonucu meydana gelir.

Bel Fıtığı Neden Oluşur?

Omurlar arasında bulunan disklerin içerindeki sıvı içeriği zamanla, yaş ilerledikçe azalır. Bu durum yüklenmelere karşı diskin dayanıklılığını düşürür. Kontrolsüz ani bel hareketlerinde bulunma, uzun süre sabit ayakta durma, oturma, düşme, çarpma, ağır kaldırma gibi durumlara maruz kalma diskte yırtılmalara neden olur ve bel fıtığı oluşabilir.

Bel fıtığı orta-ileri yaş grubunda daha sık görülse de nadir olarak gençlerde ve çocuklarda da görülebilir. Erkek ve kadınlarda aynı oranlarda görülür. Aşırı kilolu olmak bel fıtığı açısından önemli bir risk faktörüdür. Bunun yanı sıra sigara kullanımı disklerin beslenmesini bozarak sıvı kaybına neden olur ve bel fıtığı riskini arttırır. Ayrıca iyileşme sürecini de uzatır. Uzun süre masa başında çalışmak, uzun sürelerle araç kullanmak, hareketsiz bir yaşam sürmek, omurgayı zorlayıcı hareket ve aktivitelerde bulunmak ve uygun olmayan sporlar yapmak bel fıtığı için diğer risk faktörleridir.

van bel fıtığı tedavisi

Bel Fıtığı Belirtileri Nelerdir?

• Bel ve bacak ağrıları,
  • Hareketlerde kısıtlılık,
  • Belde ve bazen bacaklara yayılan uyuşma, karıncalanma hissi,
  • Ağır vakalarda güç kaybı
  • Yürüme bozukluğu,
  • İdrar ve büyük abdest kaçırma,

Tanısı Nasıl Konur?

van Bel fıtığı tanısı, detaylıca alınana hasta öyküsü ve fizik muayene sonrası röntgen, MRI (manyetik rezonans) veya BT (bilgisayarlı tomografi) gibi görüntüleme tetkikleri ile konur. Çok nadirende (elektromiyografi)EMG denilen sinir incelemesine ihtiyaç duyulur.

van bel fıtığı tedavisi
Bel ve boyun fıtığı teşhisinde önemli yer tutan MRI cihazı

Bel fıtığından korunmak için nelere dikkat etmek gerekir?

Kilo vermek bel fıtığını önleme açısından ilk yapılacaklardandır. Çünkü aşırı kilo, bel omurlarına basıncı artırarak hastalığa yakalanma riskini büyük oranda arttırıyor. Diğer bir sebep de hareketsiz yaşam. Düzenli egzersiz yapanlarda, özellikle bel ve karın kasları gelişmiş kişilerde hastalığa çok daha az rastlanır. Çünkü vücudumuzun yükünü sadece omurga taşımaz. Karın kasları ile tüm sırt ve belde omurga boyunca uzanan kasların fonksiyonu da bu yüklerin taşınmasında büyük önem taşır. Düzenli egzersiz yapmama gibi durumlarda kaslar yeterince güçlenmez ve kasların taşıması gereken vücut ağırlığı da omurga üzerine dolayısıyla disklerin üzerine binerek, fıtıklaşmalarına neden olur.

Bel fıtığından korunmak için yukardakilere ek olarak günlük yaşamda omurga sağlığına uygun olarak hareket etmek gerekir. Örneğin, yerden bir yük kaldırılırken mutlaka dizler kırılarak, çökmeli yük öyle kaldırılmalıdır.

Bel Fıtığında Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Van bel fıtığı tedavisi, Bel fıtığı tedavisinde ilk basamak istirahattir. Fakat son yıllarda uzun süreli istirahatin bel fıtığı tedavisinde olumsuz etkileri olabileceği anlaşıldığından, istirahat ve hareket kısıtlamasının mümkün olduğunca kısa tutulması tedavinin başarısı açısından önemlidir. Çok ciddi ağrılı durumlarda kısa süreli yatak istirahati verilebilirse de istirahat daha çok omurgaya yük bindiren hareketleri kısıtlamak şeklinde olur.

Bu dönemde genellikle ağrı kesici ve kas gevşetici ilaç tedavileri uygulanır. Korseleme çok nadiren gerekli olduğu durumlarda kısa süreli olarak kullanılır.

Bel fıtığının tedavisinde fizik tedavi yöntemleri önemli bir yer tutar. Bu amaçla sıcak uygulamaları, ultrason, lazer, ağrı kesici akım tedavileri gibi bazı yöntemler uygulanır.

Genel olarak bu tedavilere rağmen düzelmeyen hastalarda bazı özel enjeksiyonlar yapılır. Bu enjeksiyon tedavileri doğru ve uzman hekimlerce yapıldığında başarı oranı çok yüksektir. Bu enjeksiyon yöntemleri; Kuru iğneleme tedavisi (İMS), PRP tedavisi, OZON tedavisi, Mezoterapi, Proloterapi, Hacamat tedavisi gibi yöntemlerdir. Hastaya hangi enjeksiyon tedavisinin uygulanacağı kliniğimizde yapılan hekim muayenesi neticesinde belirlenmektedir.

Bazı durumlarda ağrıyı rahatlatmak için bel bölgesine epidural enjeksiyonlar ve sinir blokları yapılır.

Bel fıtığı egzersizlerine erken dönemde başlanması gerekir ve tedavinin ayrılmaz bir parçası olmalıdır. Başlarda günlük yaşam aktivitelerini düzenleme konusunda hastaya eğitim verilir ve esneme, germe ve postür egzersizlerini içeren bir program başlatılır. Sonraki aşamada ağrının da azalmasıyla birlikte, dayanıklılık ve kuvvet arttırıcı egzersizlere geçilir. Egzersizlerin yoğunluğu hastanın klinik durumuna göre ayarlanır.

Nokta Atışı Tedavisi

Van Nokta atış tedavisi( transforaminal epidural enjeksiyon) , sinir kanalı enjeksiyonu olarak da bilinir.

Çoğunlukla bel ve boyun fıtığı tedavisinde kullanılır. Nokta atışı tedavisinde MR gibi görüntüleme yöntemleri ile problemli siniri tespit ederiz, sonrasında iğne sinir ile futul dokusu kanalına sinir nokta atışı şeklinde uygurız. Bu yöntemde kullanılan ilaç dozu çok düşüktür buna rağmen başarı oranı son derece yüksektir. Nokta atış tedavisi ameliyathanede ve fluoroskopi cihazı altında gerçekleştirilir.

Bel Fıtığı Ne Zaman Ameliyat Gerektirir ?
  • İlaç, fizik tedavi ve enjeksiyonlara rağmen geçmeyen ağrı,
  • Bacak veya ayakta güç kaybı
  • İdrar ve büyük abdest kaçırma,
  • Kaslarda atrofi (incelme),

Van Bel Fıtığı tedavisi

Van’da bel fıtığı tedavisi kliniğimizde ameliyatsız, enjeksiyon tedavisi yöntemiyle yapılmaktadır. Enjeksiyon olarak Nokta atışı tedavisi, Kuru iğneleme (İMS), PRP tedavisi, OZON tedavisi, Proloterapi, Mezoterapi yapılmakta ve yüz güldürücü sonuçlar almaktayız. Bel fıtığı problemi yaşıyorsanız sizleride kliniğimize bekliyoruz.